Spanie w ciąży. Jak spać żeby się wyspać?

Ciąża to wyjątkowy stan ciała i umysłu. W ciele kobiety rozwija się nowy człowiek, budzi się nowe życie.

To czas, kiedy organizm kobiety pracuje w innym rytmie i wymaga większej dbałości o wypoczynek, dietę i tryb życia.

Poduszka do spania w ciążyKażda przyszła mama wie, jak ważny dla niej i dla dziecka jest sen. Spanie w ciąży, zwłaszcza w pierwszym trymestrze, stanowi znaczną część dnia i jest bardzo naturalne, przyjemne i smaczne :)

Mniej więcej od 5- 6 miesiąca  zaczyna się  powoli odczuwać pierwsze niedogodności i narastający ciężar- wtedy już  komfortowy wypoczynek może być nie lada wyzwaniem :)

Jak znaleźć wygodną pozycję do snu?

Każda kobieta, która spodziewa się dziecka wie, że spanie na brzuchu nie jest zalecane.

Niestety to samo dotyczy spania na plecach.. Leżenie na wznak powoduje, że macica wraz z dzieckiem naciska na kręgosłup, co szybko przekłada się na bóle pleców i krzyża. Uciskane są też naczynia krwionośne, w tym bardzow azna żyła główna dolna. W znalezieniu odpowiedniej pozycji zdecydowanie przeszkadza też m.in. syndrom niespokojnych nóg, częste skurcze łydek czy rwa kulszowa.

Jak zatem spać żeby się wyspać? Najlepszą, zalecaną pozycją do spania w ciąży jest spanie na lewym  boku.

Dlaczego jest to takie ważne?

Warto wiedzieć, że ciało człowieka nie jest symetryczne- zwłaszcza układ żył i naczyń krwionośnych.  Mimo iż serce jest bliżej lewej strony to sam układ krwionośny jest zlokalizowany bardziej po prawej stronie ciała, dlatego odciążenie tej strony, zwłaszcza w zaawansowanej ciąży jest bardzo ważne.

Częste i długie leżenie na prawej stronie powoduje  ucisk dolnej żyły głównej i spadek ciśnienia tętniczego,   a co za tym idzie  niedokrwienie łożyska i niedotlenienie organizmu zarówno mamy jak i dziecka. (np. omdlenia, zawroty głowy)

Spanie na lewym boku znacznie odciąża żyły i pomaga w utrzymaniu prawidłowej wymiany krwi z serca i do serca, zwiększa się zatem dopływ krwi do dziecka,  poprawia się praca nerek  a co za tym idzie jest lepsza redukcja produktów przemiany materii (co wpływa np na zmniejszenie opuchlizny stóp)

Pamiętajmy zatem, aby w czasie ciąży starać się spać na lewym boku. W miarę możliwości unikać uciskania prawego boku oraz wypoczynku na wznak. Oczywiście wszytsko w granicach zdrowego rozsądku i jeśli lewy bok woła już o ratunek, to dajmy sobie odrobinę wytchnienia, wszak mamie powinno być przede wszystkim  wygodnie, bo spać trzeba , a ciąża to ostatni moment kiedy przyszła mama będzie mogła się porządnie wyspać :)

Miłych snów!

———————————————

powyższy tekst powstał na bazie opinii i badań lekarskich, nie jest on materiałem naukowym i nie należy traktować go jako bezwzględne wskazanie do stosowania. W razie wątpliwości zapytaj swojego lekarza o zalecenia  dotyczące spania w ciąży.

 

Skomentuj